روش عيب يابي و تعمير كولر گازي

روش عيب يابي و تعمير كولر گازي

در اين مقاله از مجموعه مقالات سه سوت تعمير ميخواهيم به آموزش تعمير كولر گازي بپردازيم.

مانند هر وسيله اي ، كولرهاي گازي براي ارائه عملكرد بهينه به كمي TLC نياز دارند. اين AC ها در دماي كمتر نگهداري نمي شوند و بيشتر در هواي گرم قرار دارند.

كولر گازي نوعي دستگاه تهويه است كه به كمك سيكل تبريد تراكمي، گرما را از اتاق گرفته و آن را در خارج اتاق دفع مي‌كند. در بعضي دستگاه‌ها امكان معكوس كردن اين سيكل يا چرخه وجود داشته و مي‌توان كولر را تبديل به پمپ حرارتي (به انگليسي: Heat Pump) كرد و در فصل زمستان از آن براي گرمايش استفاده كرد.

براي اطمينان از اينكه پس از گرم شدن هوا خونسردي خود را از دست نخواهيد داد. از متخصصان سه سوت تعمير خواستيم رايج ترين مشكلاتي را كه در تهويه پنجره و مركزي ايجاد مي شود ، شناسايي كنند. آنها تعدادي مشكل را براي عيب يابي و تعمير كولر گازي يافتند.

فيلتر كثيف

فارغ از اينكه چه نوع كولر گازي داشته باشيد ، فيلتر مسدود شده جريان هوا را كاهش مي دهد ، باعث كاهش قدرت و عملكرد خنك سازي موثر
هوا مي شود. اگر اخيراً فيلتر موجود در پنجره يا تهويه مطبوع قابل حمل خود را تميز نكرده ايد ، حتماً اين كار را انجام دهيد و سپس آن را به صورت دوره اي بررسي كنيد. براي سيستم هاي AC متناوب ، فيلتر را در مورد زمان تعويض سيستم جديد بررسي كنيد. در آزمايش هاي CR ، فيلترها از سه تا 12 ماه ماندگاري دارند.
فقط بخاطر داشته باشيد كه اگر سيستم شما دائماً در حال كار است يا حيوان خانگي داريد ، بايد مرتباً فيلترهاي خود را عوض كنيد.
يكي از متخصصان سه سوت تعمير مي گويد: “از هر 10 مورد تعمير كولر گازي ، 9 مورد به دليل كثيفي فيلتر است.”

نور مستقيم آفتاب

اگر AC پنجره شما در سمتي قرار دارد كه در گرماي روز مستقيماً به نور آفتاب مي رسد، شما بايد براي خنك نگه داشتن اين سيستم بيشتر تلاش كنيد.اگر مكاني داريد ، آن را به آن جا منتقل كنيد. در غير اين صورت ، سايه ها و پرده هاي خود را در طول روز كشيده نگه داريد تا جلوي آفتاب را بگيرد و از گرم شدن خانه شما جلوگيري كند.

نفوذ هواي گرم

مهر و موم هاي اطراف پنجره AC خود را بررسي كنيد تا مطمئن شويد هواي گرم وارد نمي شود (يا هواي سرد به بيرون نفوذ نمي كند). در صورت لزوم با دستگاه هاي آب و هوا موجود در اطراف واحد خود جستجو كنيد.
كريس ريگان ، آزمايشگر ارشد تهويه مطبوع CR ، مي گويد: “بيشتر واحدهاي جديد داراي پنل هاي عايق براي قرار دادن بر روي قسمت هاي جانبي پلاستيكي تنظيم شده اند.”
اما براي به حداكثر رساندن كارايي ، شما هنوز هم بايد از نوار آب و هوا در اطراف محيط واحد استفاده كنيد. و هميشه از سخت افزار نصب و ايمني سازنده استفاده كنيد. ”

زياد سر و صدا ميكند

سيستم هاي تهويه سر و صداي زيادي ايجاد مي كنند ، از جمله صداي چرخش فن و كمپرسور كه در حال خاموش شدن هست.اين صداها طبيعي است. اما اگر صداي لرزشي مي شنويد ، ممكن است به اين معني باشد كه قسمتي از سيستم شما به اشتباه نصب شده باشد. مطمئن شويد كه به طور ايمن وصل شده است و دستورالعمل هاي نصب را از كتابچه راهنماي تعمير كولر گازي خود مرور كنيد تا مطمعن شويد هيچ چيز از قلم نيفتاده است.

رفع اشكال كمپرسور مدل پنجره اي

نوع ديگري از كمپرسورهاي مورد مصرف در كولر هاي گازي پنجره اي مي باشند كه معمولاً در ظرفيت هاي بالا مورد استفاده قرار مي گيرند . مكانيزم داخلي اين كمپرسور ها از دو قطعه حلزوني شكل تشكيل شده كه يكي ثابت و ديگري متحرك مي باشد كه حركت حلزون متحرك باعث فشرده شدن گاز بين اين دو شده و فشار لازم را در خروجي ايجاد مينمايد. از مهمترين مزاياي اين كمپرسورها راندمان بالا، صداي كم و طول عمر زياد آن است و نياز شما به تعمير كولر گازي را كمتر مي كند.

حل مشكل كندانسور (تقطير كننده)

مجموعه اي از لوله هاي مسي و صفحات آلومينيومي مشبك با طراحي خاص مي باشد كه در بخش خارجي دستگاه آت دور (outdoor) قرار گرفته و وظيفه آن جذب گرماي گاز مبرد (در حالت سرمايش)، يا دفع سرماي آن (در حالت گرمايش) و انتقال به محيط بيرون مي باشد.

آشنايي با مدل هاي اواپراتور (تبخير كننده)

مجموعه اي از لوله هاي مسي و صفحات آلومينيومي مشبك  با طراحي خاص مي باشد كه در بخش داخلي دستگاه (Indoor) قرار گرفته و محل خنك سازي هوا (در حالت سرمايش) و يا دفع گرما (در حالت گرمايش) ميباشد. به عبارتي هواي درون اتاق با مكيده شدن از قسمت بالاي يونيت داخلي وارد محفظه  اواپراتور شده و پس از خنك شدن (در حالت سرمايش) و يا گرم شدن (در حالت گرمايش) از قسمت پاييني آن به سمت اتاق دميده مي شود.

منبع : تعمير كولر گازي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.